Nekklachten, heeft u er last van?

Nekklachten zijn erg vervelend. Gelukkig is er wel wat aan te doen.

Bij onze praktijk voor fysiotherapie in Den Bosch melden zich veel patiënten met nekklachten. Pijn in de nek is een veel voorkomende klacht die afkomstig is vanuit de bewegende delen van de nek, zoals de spieren, banden en kleine gewrichten.

Nekklachten Fysiotherapie CityFysio Den Bosch
René Claassen – Fysiotherapeut – Manueel Therapeut – Den Bosch

Nekpijn

Nekpijn is, in veel gevallen, een zeurende pijn die u voelt aan één of soms beide kanten van de nek en bovenkant van de schouders. In sommige gevallen komt de nekpijn ineens, bijvoorbeeld als gevolg een aanrijding, bijvoorbeeld bij een Wiplash, maar de nekklachten kunnen ook geleidelijk aan ontstaan. U kunt bij nekpijn last hebben van hoofdpijn of een uitstralende pijn naar de armen, maar ook tintelingen in de hand of vinders komen voor. Soms ervaart u minder kracht in de hand of een verminderde coördinatie.

In veel gevallen zijn nekklachten het gevolg van een slechte houding en bewegingspatroon. Bijvoorbeeld een houding met een gebogen bovenrug met de schouders en het hoofd voor de romp. Gevolg van deze houding is dat de spanning op de spieren van de nek en schouders toeneemt. Ook, vaak zonder dat men het merkt, het opgetrokken houden van de schouders is een bekend probleem.

Nekpijn door stress

Stress kan ook een belangrijke veroorzaker van de nekpijn zijn. Stress zorgt voor een verhoogde spierspanning van alle spieren in het lijf. Ervaart u veel stress, dan is het logisch dat de eerste klachten zich openbaren op de plekken waar u het zwakst bent. Bijvoorbeeld dus in de nek. Overigens kunnen de klachten net zo goed voorkomen in de onderrug. Heeft u een zwakke onderrug, zwakke buikspieren of moet u veel zitten tijdens uw werk of regelmatig zwaar tillen, dan verhoogt stress de kans op klachten aanzienlijk.

Ervaart u nekklachten, vraagt u zichzelf dan eens af of u misschien teveel stress ervaart. Veel mensen zijn zich namelijk nauwelijks bewust van de stress die ze ervaren.

Nekklachten na het slapen

Wanneer de nek en rug niet in een ontspannen houding liggen, dan kunnen er na verloop van tijd klachten ontstaan. De nekklachten na het slapen uitten zich meestal als een stijve nek of rug en hoofdpijn of nekpijn. Oorzaken zijn vaak een verkeerd matras of een verkeerd kussen, maar ook een verkeerde slaaphouding kan de grote boosdoener zijn. Heeft u nekklachten en vermoed u dat deze door het slapen komen, dan is het advies om op uw zij te slapen. Veel mensen denken dat ze op hun zij liggen, terwijl ze eigenlijk maar half gedraaid liggen. Hierdoor liggen de nek en de rug gedraaid en ligt de wervelkolom niet in een neutrale positie. Bij een goede positie ligt het lichaam en daarmee ook uw wervelkolom wel in een goede positie.

Behandeling van nekklachten

Ervaart u nekklachten dan kunt u zich laten behandelen bij onze praktijk voor fysiotherapie in Den Bosch.

Nekklachten die ontstaan doordat een gewricht in de nek niet optimaal functioneert, kunnen goed behandeld worden met de methode MULLIGAN™ Concept. Daarnaast is de behandeling gericht op het aanleren en doen van oefeningen om de nek beter te kunnen mobiliseren. Ook kan de fysiotherapeut u helpen aan meer informatie en advies om nekklachten in de toekomst te kunnen voorkomen.