Wat doen bij een tenniselleboog?

De tenniselleboog of tennisarm is een blessure die veel voorkomt. Ongeveer twee procent van de bevolking ervaart ooit klachten die horen bij een tenniselleboog. De grootste groep patiënten, zo’n 10%, heeft een leeftijd tussen de 40 en 50 jaar.

De tennisarm, in medische termen epicondylitis lateralis, komt ondanks dat de naam doet vermoeden, niet alleen voor bij tennissers. Slechts een klein deel van de patiënten die zich melden bij onze praktijk voor fysiotherapie in ‘s-Hertogenbosch beoefent de tennissport.

Wel is het zo dat vroeg of laat 50% van de tennissers klachten krijgt gerelateerd aan de tennisarm.

Bij een tenniselleboog is er sprake van een overbelastingssyndroom. In de onderarm bevinden zich de strekspieren en deze lopen over het polsgewricht en hechten aan de buitenzijde van de elleboog, in medische termen de  laterale epicondyl. Bij een tenniselleboog is een pees van de strekspieren aan de hand overbelast. De spieren die het meest betrokken zijn bij een tenniselleboog zijn de extensor carpi radialis brevis en de extensor carpi ulnaris.

Symptomen tenniselleboog

Bij een tenniselleboog ervaart u pijn aan de buitenzijde van de elleboog, soms met uitstraling naar de onderarm en pols. Zelden is er uitstraling naar de buitenzijde van de bovenarm en schouder. De meeste pijn ervaart u wanneer de strekspieren van de pols en de hand worden gespannen, bijvoorbeeld als u iets op wilt pakken met uw hand. In een vergevorderd stadium kan een tenniselleboog leiden tot het verlies van kracht en/of coördinatie.

Wat doen bij een tenniselleboog - CityFysio Fysiotherapie Den Bosch
Afbeelding van “Iron Health”

Wat zijn de oorzaken van een tennisarm?

Een tenniselleboog kan ontstaan door verschillende oorzaken. Het ontstaan van een tenniselleboog heeft overigens niet altijd iets met het beoefenen van de tennissport te maken. Wanneer er sprake is van langdurige en intensieve en vaak repeterende belasting van de strekspieren kan er overbelasting ontstaan. Speelt u tennis, dan ligt de oorzaak wellicht in een foute backhand techniek, of een te zwaar of juist te licht racket of een te dikke of dunne grip.

Andere oorzaken van een tenniselleboog kunnen bijvoorbeeld het vaak uitwringen van wasgoed zijn of het veel optillen van kinderen. Ook het dragen van boodschappentassen kan een mogelijke oorzaak van een tenniselleboog zijn.

Voorkomen van een tenniselleboog

Wilt u een tenniselleboog voorkomen? Probeer herhalende bewegingen zoveel mogelijk te voorkomen en waar mogelijk te doseren. U zou kunnen beginnen met rekoefeningen voor de spieren in de onderarm of krachttraining in zeer gedoseerde vorm.

Tenniselleboog behandelen bij CityFysio Fysiotherapie Den Bosch

Behandeling van een tenniselleboog

Het is van belang om te grote belasting of onjuiste belasting te voorkomen en daarmee de pijn te voorkomen. U weet in de regel zelf welke bewegingen en handelingen bij u pijn doen.

Er zijn mensen die langdurig met tenniselleboogklachten rondlopen, maar dat is over het algemeen niet nodig, want een tenniselleboog is goed te behandelen met fysiotherapie. Wel is het zo dat niet elke vorm van fysiotherapie bewezen effectief is bij een tenniselleboog.

In opdracht van Elsevier, Journal of Physiotherapy, verscheen in 2015 een interessant research artikel over de tenniselleboog. In dit onderzoek werden de resultaten van de verschillende fysiotherapeutische behandelingen met elkaar vergeleken. Uit dit wetenschappelijk onderzoek kwam naar voren dat mobilisaties-met-bewegen in combinatie met oefeningen de beste resultaten geven in vergelijking met andere behandelingen. Uit dit onderzoek bleek ook dat behandelingen als Shock Wave, Ultrageluid en dwarse massage fricties bij een tenniselleboog geen meetbaar resultaat geven. Regelmatig worden ook injecties gegeven, maar het onderzoek geeft aan dat die injecties zelden effectief zijn op langere termijn. De pijnklacht komt vaak na een paar maanden weer terug.

Mobilisaties met bewegen noemen wij MWMS en zijn een uitvinding van de Nieuw-Zeelander Brian Mulligan. Hij is de grondlegger van een methode genaamd MULLIGAN™ Concept. Dit is een specifieke vorm van manuele therapie waarbij de fysiotherapeut mobilisaties toepast terwijl de patiënt beweegt. Deze methode is 100% pijnvrij, veilig en bewezen effectief.

Fysiotherapie in Den Bosch

Heeft u last van een tenniselleboog of heeft u klachten die daarop lijken. U kunt voor diagnose en behandeling terecht bij CityFyio, fysiotherapie ‘s-Hertogenbosch.

Bij CityFysio werken de fysiotherapeuten met deze methode. De behandeling voor de tennisarm bestaat uit de mobilisatie technieken en de specifieke oefeningen. De oefeningen bij tenniselleboogklachten krijgt u mij als huiswerkoefening.Doorgaans zijn er maar een paar behandelingen nodig voor een positief resultaat.